Op donderdag 4 juli stemde de gemeenteraad van Velsen in met de Perspectiefnota. Hierin zijn de lijnen uitgezet voor investeringen in de komende vier jaar. Op dezelfde avond werd ook het Groenstructuurplan vastgesteld: een plan waardoor Velsen groener en klimaatbestendiger wordt. GroenLinks Velsen is blij met de ambitieuze en duurzame plannen.

Tijdens de lange vergadering, die duurde van 18.30 tot 01.00 uur, werden door de raadsleden van GroenLinks verschillende onderwerpen benadrukt. Bij de Algemene Beschouwingen prees fractievoorzitter Iskandar Sitompul de keuze van het college van burgemeester en wethouders om "te investeren in mensen en in onze leefomgeving". Investeren in mensen zien we bijvoorbeeld terug in de grotere rol die inwoners krijgen bij besluiten van de gemeente en in het vergroten van kansen op betaald werk en meedoen in de samenleving voor mensen zonder werk. Investeren in onze leefomgeving komt onder andere naar voren in het moderniseren van de afdeling Openbare Werken én in de uitvoering van het Groenstructuurplan.

In het Groenstructuurplan is geregeld dat het huidige landschap en groen wordt behouden. Ook is uitgewerkt hoe de ontwikkeling en het beheer van het groen beter kunnen aansluiten op de wensen van inwoners en op klimaatverandering. Raadslid van GroenLinks MaartenJan Hoekstra roemde het integrale karakter van het plan. "Alles is met alles verbonden, met meerdere positieve effecten: het plan bevordert onze gezondheid, de biodiversiteit, klimaatadaptatie en het groene karakter van onze gemeente." Voor de maatregelen is voor de komende vier jaar in totaal € 715.000 gereserveerd.

Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota werden ook verschillende moties in stemming gebracht. GroenLinks pleitte in de motie 'Meer Waarde uit Afval' voor een onderzoek naar het positief belonen van afvalscheiding. Sitompul: "Ondanks alle inzet gaat Velsen de doelen voor afval scheiden in 2020 niet halen. Hier moet wat ons betreft dus een tandje bij." De motie werd medeondertekend door de ChristenUnie en de PvdA en haalde een ruime meerderheid.

GroenLinks vestigde ook extra aandacht op het voorkómen van armoede. Moties over kinderarmoede van de nieuwe fractie Politiek Sociaal werden medeondertekend door GroenLinks-raadslid Ilse Stoelman en unaniem aangenomen. Zo werden op de laatste vergaderavond van het politieke seizoen 2018-2019 belangrijke stappen genomen op weg naar een socialer en groener Velsen.