Fijnstof in de IJmond

Het Platform Milieu en Gezondheid organiseerde gisteravond (6 april) een workshop voor raadsleden uit de IJmond regio om samen te denken over middelen en acties voor het reduceren van de luchtvervuiling in deze regio. Een opgave die me in eerste instantie wel wat zwaar leek. Ik en de andere aanwezigen zijn immers geen deskundigen op het gebied van luchtvervuiling. Maar wat aanvankelijk leek op een onmogelijke taak, bleek een geweldige manier te zijn om tot ideeën te komen.

Een woordvoerder van de GGD Amsterdam legde ons eerst uit wat fijnstof precies is en wat de kwalijke gevolgen daarvan zijn. Simpelweg kan je stellen, dat fijnstof dat is, wat vroeger in zijn algemeenheid 'luchtvervuiling' werd genoemd. Fijnstof kan je uit elkaar halen: je hebt de minuscule deeltjes zoals roet, maar ook grotere, zoals een zoutkristal of een metaaldeeltje. De grotere deeltjes dalen eerder dan de kleine deeltjes, dus dichtbij een vervuilingsbron is de lucht vuiler dan wat verderop en de aard van de vervuiling is ook anders.

Wonen in een stad is vuiler dan in een dorpje, want auto's veroorzaken fijnstof. Behalve de 'normale' vervuiling van de stad treden er langs verkeersaders ook nog pieken op. Bij snelwegen zijn deze pieken nog een stuk hoger. Ondanks het feit, dat wij lekker dicht bij zee wonen, is de hoeveelheid fijnstof in IJmuiden redelijk hoog, onder andere door Tata, maar ook door vliegverkeer, scheepvaart en...jawel: de openhaard! Laatstgenoemde gezellligheid levert ook nog zo'n 7% van de vervuiling op.

Met post-it 'geeltjes' plakten de aanwezigen (verdeeld in drie groepen) hun ideeën voor oplossingen onder de koppen Verkeer, Scheepvaart en Luchtvaart. Met name onder de kop Verkeer werd veel geplakt. In het algemeen was iedereen het erover eens, dat de vervuiling door verkeer moet worden teruggebracht met de intensivering van openbaar vervoer en het promoten van de fiets. Overigens plakte niemand een briefje met "ik verkoop mijn auto" (wat ik zelf zeker had moeten doen!) of "ik doek mijn openhaard op". Feit is, zei de GGD-man, dat iedereen zijn eigen bijdrage aan het fijnstof bagatelliseert.

GroenLinks was gisteravond zwaar vertegenwoordigd met Herman, Soraya, Jelle (onze fractieassiste en ik. En natuurlijk was Wim Westerman er ook. Leuk dat plakken, vonden wij. We plakten zaken als:

- Uitbreiding van het openbaar vervoer
- Frequenter openbaar vervoer (minibusjes?) op korte afstanden
- Electrische vervoermiddelen (tram, trolley)
- Forensenverkeer verminderen door thuiswerken / digitaal afstand-studeren
- Doorgangsroutes in woonkernen onaantrekkellijk maken door drempels, versmallingen
- Park & Ride (parkeren buiten de woonkern en pendelbusjes)
- Alleen bestemmingsverkeer in wijken toelaten (bewoners)
- Een ruilbank (website) opzetten om van baan te ruilen (dichter bij huis)

Misschien zitten er een paar onmogelijke dromen tussen, maar toch zeker wel een paar die in 'Kennisvisie' van de Visie Velsen 2025 thuishoren.
Het platform zal een rapport opstellen van de uitkomsten van de avond. We zijn benieuwd naar de inbreng van de andere twee groepen.

Mocht u dit lezen en ook goede ideeën hebben, dan kunt u ons mailen. Grote vraag blijft steeds weer, in hoeverre wij ons van onder andere gemak willen ontdoen, om een bijdrage te leveren aan een schoon milieu. Een spaarlamp geeft net zo goed licht als een gewone lamp, dus die keus is vrij makkelijk, maar als ik mijn zesdehands auto moet afschaffen (ik heb geen geld voor een nieuwe schone) dan beperk ik de mobiliteit waaraan ik zo gehecht ben. De loterij winnen?