Op woensdagavond 10 mei nodigde Vluchtelingenwerk onze gemeenteraad uit voor een rondleiding op de nieuwe locatie De Platbodem. Deze wordt binnenkort in gebruik genomen.

Veel Oekraïners zijn op de vlucht voor het oorlogsgeweld in hun land. De gemeenten in Nederland dragen in belangrijke mate bij aan opvang en hulp voor deze vluchtelingen. Ook gemeente Velsen doet dit, vanuit de opdracht vanuit het Rijk en de wil om er voor de vluchtelingen te zijn. Momenteel vangen we in Velsen 273 Oekraïense vluchtelingen op. Hiervan verblijven er 86 vluchtelingen bij particulieren thuis en 187 vluchtelingen in gemeentelijke (nood)opvanglocaties. 15 mei wordt er een nieuwe locatie in gebruik genomen. Dit betreft de opvang locatie gerealiseerd in het voormalig schoolgebouw gelegen aan de Platbodem in Velserbroek. Met deze rondleiding hebben we een goed beeld gekregen van wat er de afgelopen tijd is gerealiseerd door de Gemeente Velsen en het sociaal beheer via Vluchtelingenwerk. GroenLinks was hierbij aanwezig. Het was een zeer warm welkom met een door de bewoners gevulde tafel die in de aanliggende gebouwen wonen.