In de gemeenteraad van afgelopen donderdag 29 juni stond de zogenoemde Perspectiefnota centraal. In algemene beschouwingen daarover gaven de politieke partijen in de raad aan in welke richting de gemeentebegroting voor 2024 moet worden bijgesteld. Voor de fractie van GroenLinks is het wel duidelijk: een aantal bezuinigingen van dit en afgelopen jaar dient te worden teruggedraaid. En komend jaar moet het in Velsen weer ‘gezonder, groener en eerlijker’ worden.

Iskandar Sitompul, fractievoorzitter van GroenLinks, constateerde dat de gemeente volgend jaar 900.000 euro ruimte heeft om extra geld uit te geven. Dat kan in de eerste plaats door eerdere bezuinigingen terug te draaien, zei hij, zoals 50.000 euro aan bezuinigingen op dierenwelzijn. Ook steunt GL het collegevoorstel om door te gaan met het succesvolle Lokaal Klimaat Akkoord om minder CO2 uit te stoten, en met maatregelen als van Grijs naar Groen, het verbeteren van sportparken, en steun aan mensen met schulden en/of een laag inkomen.

De aandacht vestigde Iskandar ook op een gemaal van Rijkswaterstaat bij de haven van IJmuiden, voor de afvoer van overtollig water. In deze ‘gehaktmolens’ blijken jaarlijks 10.000 volgroeide palingen te sterven op weg naar zee. Velsen gaat daar niet over. Maar GroenLinks doet niettemin een krachtig beroep op B&W om er bij Rijkswaterstaat op aan te dringen om alles te doen voor de veiligheid van de vissen.

Tot slot kondigde Iskandar een voorstel aan om geld vrij te maken voor achterstallig onderhoud aan paddentunnels, paddenschermen en paddenpoelen. Het aantal padden is de laatste 10 jaar gehalveerd. Jaarlijks wordt 30% van de padden doodgereden.Terwijl padden bijdragen aan een gezonde natuur. Des te belangrijker is het om deze kwetsbare dieren te beschermen door de paddentunnels onder wegen te onderhouden en de paddenpoelen dieper te maken.

Dit voorstel is met grote meerderheid aangenomen. Want als wij dat niet doen? Wie komt er dan op voor onze kwetsbare dieren? Dat wij dat doen is wél zo eerlijk, vooral omdat dieren bijdragen aan het gezond houden van het
groen op onze kwetsbare planeet.