De zes afdelingen van de Partij van de Arbeid en GroenLinks in de IJmond hebben afgelopen zondag een heel geslaagde Nieuwjaarsbijeenkomst gehouden. Voor het eerst dat de PvdA en GroenLinks afdelingen deze samen gevierd hebben.

In een korte toespraak onderstreepte Marianne Steijn, de PvdA-wethouder in Velsen, de gezamenlijke kracht van beide partijen: “Samen beschikken ze in Velsen, Beverwijk en Heemskerk over liefst vier wethouders en zestien raadsleden.”
Het nu gezamenlijk optrekken van beide partijen betekent niet dat er geen onderlinge verschillen zijn, zoals in de verhouding tussen wonen en behoud van groen, betoogde wethouder Steijn. ‘Maar zolang we respectvol naar elkaar luisteren en dingen bespreekbaar maken, komen daar alleen maar goede dingen uit voort.’

Bij de enthousiaste discussies tijdens de receptie in de Theeschenkerij was de breed gedeelde wens om in de drie gemeenten samen nieuwe initiatieven aan te pakken. In Beverwijk houden de twee partijen inmiddels gezamenlijke fractiebijeenkomsten. Deze ontwikkeling wordt nauw gevolgd in Velsen en Heemskerk.